ווטסאפ לשרות קידום התעסוקה

כתב: יעקב מתן

"אדם שמילא תפקיד מקצועי בצבא, באיזה אופן מומלץ לציין זאת בקורות החיים?",
"למי אני יכול להפנות מחפש עבודה בעל מגבלה פיזית?"
"מה המבנה המומלץ לקורות חיים של אנשי הייטק?"
שאלות מסוג זה הן רק טיפה בים של שאלות בהן אני נתקל מדי יום כמקדם תעסוקה.
אני פותח גוגל ומוצף בתוצאות לא רלוונטיות, פונה לקולגה אך מה בעצם הסיכוי שהוא נתקל בכל סוגי השאלות?
הדינאמיות בה מתעדכן עולם התעסוקה וההכשרות, מציבה בפנינו אתגר הדורש ידע במגוון רחב של תחומים, מה שדורש מאיתנו להתעדכן לעתים קרובות על מנת שנוכל לתת מענה מהיר ומתאים לפונים אלינו.
מתוך הצורך הזה הוקמה קבוצת הוואטסאפ "פורום מקצועי" בה אני חבר. הקבוצה מונה כ30 חברים (כ50% מכלל הצוות המקצועי) מתכנית מפתח, במסגרתה אני עוסק כמקדם תעסוקה.
בקבוצה חברים גם מנהלים המעוניינים בכך ואף חלק מצוות ההדרכה, מה שמוסיף נופך מדוייק יותר לשאלות הדורשות ידע מקצועי ספציפי.
קבוצת וואטסאפ מקצועית מתאפיינת בכך שאין בה מידע שאינו קשור ישירות להיבט מקצועי (טוב, כמה תמונות אחרי יום גיבוש זה לא נחשב…) וכך היא משמשת כמרחב פורה למענה מהיר וזמין כמעט בכל שאלה ונושא מהתחום בו היא עוסקת.
מנסיון של למעלה משנה בקבוצה, המענה לשאלות מתקבל בטווח של בין שניות לדקות בודדות מרגע העלאת השאלה, ככל הנראה מפאת הזמינות של הוואטסאפ כאמצעי תקשורת מרכזי הזוכה לקשב רב מצד רוב המשתמשים בו.
חשוב לציין כי קיימת תחרות סמויה בין העמיתים מי עונה מהר יותר ובידי מי קיים ידע משמעותי. כמו כן, ניראה כי היוקרה שבהצגת תשובה מקצועית מסייעת אף היא להגברת המוטיבציה למתן מענה איכותי ומדוייק בזמן קצר.
בנוסף, פונקציית החיפוש שנוספה לאפליקציה מאפשרת גישה גם לשאלות שכבר נשאלו ונענו ע"י העמיתים.

הנה דוגמא אחת לדו שיח בין עמיתים הנוגעת למשרה בתחום המיכשור הרפואי:
(שמות המשתתפים טושטשו מטעמי פרטיות)

ווטסאפ 1
הנה דוגמאות נוספות לדיאלוגים קצרים אך מאוד מעשיים ומסייעים מקצועית:

ווטסאפ 2

והנה דוגמה למקרה בו נעזרתי אני בחברי הקבוצה:
בעת שהייתי זקוק בדחיפות למידע על קורס טבחות עבור פונה שהיה מעוניין בכך, העליתי את השאלה לקבוצה ותוך חמש דקות היה בידי מידע רלוונטי ומעודכן ואפילו איש קשר איתו ניתן היה לתקשר לצורך מידע נוסף.
לפעמים הקבוצה היא במה לפירגון הדדי, עידוד עמיתים זריז באמצע היום:

ווטסאפ 3

מצורף גם פתרון מענין בנושא קורסים למשתתפים על ידי ספק חיצוני שמוצע כפתרון למרכזים אחרים:

ווטסאפ 4

את מודל הקבוצה הזה העתקתי גם לקבוצה מקצועית נוספת אותה אני מנהל, המיועדת ללמידת עמיתים בין מתנדבים ועובדים עם נוער חרדי בסיכון בעמותת "עלם".
זה קל, זמין, חינמי וממש ממש יעיל.
האם גם אתם משתמשים בוואטסאפ ככלי ללמידת עמיתים? האם לדעתכם הוא מסייע או שמא מהווה גורם מסיח בעת העבודה? אשמח לפתח את השיחה על כך. מוזמנים להגיב.